
Przewodnik po module Dziekanat*Kartoteka
Chcielibyśmy zapoznać Państwa z możliwościami programu, jego cechami i walorami
użytkowymi. Ze względu na rozmiary i złożoność programu, przedstawienie wszystkich
jego możliwości w formie stron WWW, nie jest możliwe. Podstawowy moduł systemu,
przeznaczony dla kierownictwa wydziału i pracowników dziekanatu, składa się z ponad
190 formularzy ekranowych (okienek dialogowych) służących do wykonywania szeregu
operacji i drukowania dokumentów. Poniżej przedstawiamy zatem zaledwie kilka formularzy
ekranowych i prezentujemy tylko nieliczne cechy użytkowe systemu Sokrates*Dziekanat.
Moduł formularzy i raportów
Moduł formularzy i raportów to podstawowy moduł systemu przeznaczony
dla kierownictwa wydziału i pracowników dziekanatu. Podczas uruchamiania programu,
pracownik proszony jest o wprowadzenie nazwy użytkownika i hasła, które są
weryfikowane przez system zarządzania bazą danych Oracle i na tej podstawie następuje
dołączenie użytkownika do bazy danych. Uprawnienia i kompetencje każdego użytkownika
określa kierownik administracyjny dziekanatu za pomocą specjalnej aplikacji.
Po uruchomieniu programu użytkownik ma do dyspozycji wielopoziomowe, rozwijane menu, z
którego za pomocą myszki może wybrać potrzebną mu aplikację. Dostępne są dwa
rodzaje aplikacji: 1) formularze ekranowe, za pomocą których można wprowadzać nowe
informacje do bazy danych, przeglądać i wyszukiwać informacje w bazie danych oraz
wykonywać wiele operacji w sposób automatyczny, 2) raporty, za pomocą których
użytkownik może sporządzać wydruki zaświadczeń, list, protokołów i różnych
dokumentów.
Kartoteka studentów
Formularz Kartoteka studentów umożliwia przeglądanie pełnych informacji o
studentach, dopisywanie nowych studentów i nanoszenie poprawek w istniejącej karcie
studenta. Oprócz najważniejszych danych studenta, widocznych zaraz po uruchomieniu
formularza, można w każdej chwili wyświetlić dodatkowe informacje o dotychczasowym
przebiegu studiów, przyznanych świadczeniach socjalnych, wymaganych opłatach i
dokonanych wpłatach.
Studentów można wyszukiwać na podstawie dowolnych kryteriów, takich jak np. numer
albumu, nazwisko, miasto, szkoła, kierunek, grupa, semestr studiów, stan studenta, itd.
Na przykład, aby wyszukać studenta o numerze albumu 12345, wystarczy nacisnąć klawisz
[F11] (chcemy wprowadzić kryteria wyszukiwania), wpisać 12345 do pola z numerem albumu i
nacisnąć [F12] (chcemy wyszukać studenta) i w tym momencie wyświetlane są w polach
formularza pełne dane wyszukanego studenta. Jeśli wprowadzone kryteria spowodują
znalezienie w bazie danych więcej niż jednego studenta (np. szukamy studenta o nazwisku
"Kowalski", na drugim semestrze studiów, a takich studentów jest sześciu) to
po naciśnięciu [F12] zostanie wyświetlona karta pierwszego studenta, a karty kolejnych
studentów można przeglądać za pomocą klawiszy kursora [W dół] i [W górę]. Tego
typu wyszukiwanie danych dostępne jest we wszystkich formularzach ekranowych.
Aby dopisać nowego studenta wystarczy nacisnąć [Alt][Insert], wpisać dane studenta do
pustych pól formularza i zatwierdzić operację klawiszem [F4]. Podczas dopisywania
nowych studentów i modyfikacji danych istniejących studentów dostępne są w wielu
miejscach formularza katalogi (np. katalogi miast, szkół średnich, WKU, kierunków,
itp.), które odciążają użytkownika od konieczności wpisywania danych z klawiatury.
Na przykład, raz wpisaną szkołę średnią, można później wielokrotnie
wykorzystywać podczas wprowadzania kolejnych studentów. Dopisywanie danych realizuje
się w ten sam sposób we wszystkich formularzach ekranowych. Uwaga: danych studentów nie
trzeba w ogóle wpisywać w tym formularzu jeśli system Sokrtates*Dziekanat został
użyty do przeprowadzenia rekrutacji na studia. Kartoteka studentów jest wówczas
wypełniana automatycznie na podstawie listy przyjętych kandydatów.
Formularz Lista studentów jest prostym ale bardzo użytecznym i często
używanym formularzem ekranowym. Za jego pomocą można wyświetlać różnorakie listy
studentów według zadanych parametrów. Na przykład, można wyświetlić listę
studentów z danego kierunku i semestru studiów, listę skreślonych studentów studiów
zaocznych, wszystkich studentów o nazwiskach rozpoczynających się od litery
"Ż", skład osobowy wybranej grupy dziekańskiej, itp.
Dla każdego studenta z wyszukanej listy, można wyświetlić jego pełne dane, informacje
o przyznanych świadczeniach socjalnych, informacje o uzyskanych ocenach i zaliczeniach,
oraz wykonać różne operacje dotyczące tego studenta (np. skierować go na powtarzanie
semestru). Następnie, można wrócić do wyszukanej wcześniej listy studentów, wskazać
kursorem innego studenta i wykonać również dla niego zbiór różnych operacji.
 |
Składem grup dziekańskich (studenckich) można zarządzać za pomocą formularza
"Skład grupy dziekańskiej". Po wskazaniu semestru studiów i symbolu grupy,
wyświetlony zostaje jej skład osoby. Wskazanego studenta można usunąć z grupy lub
przenieść do innej grupy. Do aktualnie wybranej grupy można zapisywać nowych
studentów.
Studentów, którzy nie są zapisani do żadnej grupy, na przykład po zakończonym
procesie rekrutacji na studia, można automatycznie zapisywać do grup dziekańskich
zgodnie z wprowadzonymi wcześniej limitami osób w jednej grupy. |
 |
Skład grupy studenckej można drukować w dwóch
wersjach:
- skład grupy, jaki obowiązuje w aktualnie trwającym semestrze
- skład grupy na następny semestr, tzn. po uwzględnieniu studentów skierowanych na
powtarzanie semestru, repetentów dochodzących do grupy, osób wznawiających studia i
przeniesionych z innych uczelni.
|
Program pozwala na automatyczne drukowanie następujących zaświadczeń: dla WKU, dla
ZUS, na życzenie studenta, oraz następujących zawiadomienień: dla studenta o
skreśleniu, dla studenta o rezygnacji, dla studenta o skierowaniu na powtarzanie, dla WKU
o skreśleniu / rezygnacji / wydaleniu / przeniesieniu, dla WKU o ukończeniu studiów
oraz zbiorcze listy dla WKU o nowych studentach i absolwentach.
Treść zaświadczeń i zawiadomień może być dowlna. Nie jest ona "sztywno"
pamiętana w programie, ale przechowywana w dokumentach tekstowych w określonym katalogu
na twardym dysku. Użytkownicy mogą zatem zmieniać treść dokumentów korzystająć z
dowolnego edytora tekstu, jak np. Notepad, Wordpad lub Word. W trakcie drukowania
zaświadczenia, jego treść jest odczytywana z przygotowanego dokumentu tekstowego,
wskazane przez użytkownika miejsca w dokumencie są wypełniane danymi odczytanymi z bazy
danych i taki dokument, adresowany personalnie do określonego studenta drukowany jest na
drukarce.
 |
Zaświadczenia można drukować pojedyńczo dla wskazanego studenta lub
w sposób zbiorczy dla wybranej grupy studentów.
Ponadto, niestandardowe zaświadczenia, zawiadomienia i dokumenty dotyczące studentów
można wygodnie sporządzać za pomocą programu MS Word, z doinstalowanym modułem WE
systemu Sokrates*Dziekanat, wstawiając dane studentów z bazy danych, bezpośrednio do
przygotowanego wcześniej wzoru dokumentu.
|
Zaświadczenia wydawane studentom są automatycznie odnotowywane w tzw.
rejestrze wydanych zaświadczeń. Za pomocą formularza Rejestr wydanych zaświadczeń
można kontrolować komu, kiedy i jakie wydaliśmy zaświadczenie. Kolejny numer danego
rodzaju zaświadczenia (np. dla WKU, dla ZUS, itp.) drukowany jest także na
zaświadczeniu co umożliwia łatwą kontrolę odpłatności za wydawane zaświadczenia.
Na przykład, jeśli pierwsze zaświadczenie dla WKU jest bezpłatne, a za wydanie
drugiego i kolejnych zaświadczeń tego typu studenci są zobowiązani wnosić opłatę, z
wydruku jednoznacznie wynika, czy należy od studenta pobrać opłatę. |

|
Odpłatność za studia i
wystawianie rachunków
Formularz Wymagane opłaty umożliwia kontrolę opłat, jakie zobowiązani
są wnosić studenci. Opłaty te mogą być pobierane np. za studiowanie, powtarzanie
semestru, itp. Za pomocą formularza można wyświetlić wszystkie wymagane opłaty dla
studentów w ramach wybranego rodzaju studiów (np. na studiach dziennych, studiach
zaocznych lub studium podyplomowym). Dodatkowo w formularzu można zaewidencjonować
wpłatę, dokonaną w ramach wymaganej opłaty. Formularz posługuje się dwoma typami
opłat: jednorazowymi i okresowymi. Opłatę jednorazową student wnosi jednokrotnie.
Przykładami takich opłat są opłaty za powtarzanie semestru i za powtarzanie
przedmiotu. Drugi typ opłaty, opłatę okresową, student musi wnosić co semestr, tak
jak w przypadku opłat za semestr na studiach zaocznych. |

|
 |
Studentowi, który dokonał wymaganej wpłaty, można automatycznie wydrukować
fakturę. W zależności od odbiorcy dokumentu istnieje możliwość sporządzenia
rachunku uproszczonego (dla studenta) lub faktury (np. dla zakładu pracy opłacającego
studia). |
Strona domowa 